måndag 20 december 2010

Ta strid mot City gross

En gammal text vid det här laget, men Thorbjörn Fagerström, prorektor vid SLU, skriver väldigt läsvärt om GMO i Sydsvenskan. Att City gross tar strid mot nya grödor är beklagligt och jag kan inte låta bli att fundera på om de säljer majs och bananer, vars odlade form skiljer sig drastiskt från sin vilda. Antagligen säljer de både majs och bananer då det nog är metoden och inte resultatet som är det farliga i City gross argumentation.

Men det är inte bara Fagerström som godkänner GMO-grödor. De har nu även fått katolska kyrkans välsignelse.

1 kommentar:

  1. När vi bodde i Zambia, Lusaka, såg jag hur snabbt majs växer. Och förstod vitsen att de var gynnsam att experimenteras med(plus att de är lätt odlad, billigt, lättillgängligt och enkel att hantera ism det mikroskopiska arbete).
    Av mina Indiska vänner blev jag informerad om hur sina bönder har ruinerats av att vara kontrakt-bunden att alltid och enbart köpa sina fröna från Amerikanska företag. Som bara det ruinerar de det Indiska välfungerande nationale system av dessa odlare: dess fröna-bytte till förstärkning av resistensen mot sjukdomar och motarbetandet av monopolykarteller. (Som var den sista regering på jorden som höll länge o uthärdigt fast vid denne välfungerande tradition). Amerikaner som jag jobbat med i tre år, mycke kunniga och trevliga att samarbeta med, men när det handlar om beslut på regeringsnivåer mellan Amerikaner och resten av Världen händer det oftast något katastrofalt..
    När jag betraktar mina bin, dess arbetssätt och iver, dess samarbetsförmågan och klart och tydliga arbetsuppgiftsfördelning, kombinerade mina hjärnhalvor dessa fakta och formaterades min åsikt angående GMO. Det är inte önskvärd att några sk vetenskapare ska ödeslägga hela Jordens växtmångfald för att de har upptäckt något som är bara det pytaste början av allt som möjligen kommer att upptäckas angående allt skapat. Allt vad de redan har förstörd gör det som i någons blogginlägg framställde makrobiologiska odlingstekniker som hokuspokus och trollerier till rena barnlek jämförd med vad de sk vetenskap redan har-, hållar på och kommer att grundligt och oåterkalleligt förgöras. Allt går att härledas till en internationält politiskt framkallat systematisk och oåterkallelig svältmanipulerandet. Nej, jag är inte paranoid. Kanske dum, att jag yttrar mig, men är det bara jag som ser de pågående och ständiga ändringar som sakta men säkert leder till ett fruktansvärd manipulerande av hungriga folkmassor. Alla Väst-Europeiska Regeringar har konstiga prioriteringar i sina besluttagandena, jag blir vettskrämd att se hur snabbt allt rullas fram, som planerad av en som inte vill människors bästa eller ens överlevnad.
    Skogsmullan32.

    SvaraRadera