onsdag 29 december 2010

Elallergiker, inbillningssjuka eller missförstådda?

Mitt förra blogginlägg om elallergi fick en del kommentarer. Främst från en elallergiker (antar jag) som tyckte jag uttalade mig okunnigt och fördomsfullt. Kommentarerna innehöll även ett antal "bortförklaringar" till varför vetenskapen inte lyckats visa att elöverkänsligas besvär orsakas av elektriska apparater. Återigen vill jag påpeka att en psykosomatisk sjukdom INTE är en inbillningssjukdom, de som lider av elöverkänslighet är sjuka. Men, det är inte elektriciteten som är orsaken, även om de tror det. Det är i alla fall vad forskningen visar. Citat ur en av studierna jag länkade till i förra inlägget:

Objective To test whether people who report being sensitive to mobile phone signals have more symptoms when exposed to a pulsing mobile signal than when exposed to a sham signal or a non-pulsing signal.

Conclusions No evidence was found to indicate that people with self reported sensitivity to mobile phone signals are able to detect such signals or that they react to them with increased symptom severity. As sham exposure was sufficient to trigger severe symptoms in some participants, psychological factors may have an important role in causing this condition.


Skånska dagbladet skriver att elöverkänsligas förening i Skåne har skickat en skrivelse till regeringen angående vad Strålsäkerhetsmyndigheten skriver på sin hemsida om elöverkänslighet. På det stora hela är det en bra skrivelse, de är öppna för möjligheten att det är psykologiska orsaker bakom besväret och inte fysiska. Föreningen har fått för sig att det på 90-talet togs fram en terapimetod för att bota elallergi, huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. De begär nu att den börjar användas inom sjukvården. Alternativt att arbete med att ta fram en metod påbörjas. Och om det skulle vara så att det är andra orsaker bakom elöverkänslighet, att informationen på Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida uppdateras.

Det är glädjande att föreningen ser möjligheten till att det kan vara en psykosomatisk åkomma och inte bara kräva strålningsfria zoner. Jag hoppas att sjukvården lyckas bota dessa människor, för sjuka är de, om än inte på de sätt de flesta av dem tror.

2 kommentarer:

  1. De verkar ju sansade och förnuftiga för en gångs skull. Får man skoja och säga att det finns ljus i mörkret? ;)

    SvaraRadera
  2. ett strålande inlägg, eller? ; )

    SvaraRadera