fredag 10 december 2010

Elallergi och strålningsfria zoner

Efter att ha skrivit ett par kritiska inlägg om miljöpartiet är det dags att skriva ett kritiskt inlägg om socialdemokraterna, eller i alla fall socialdemokraterna i Småländska Sävsjö. Helene Petersson, socialdemokratisk riksdagsledamot från Stockaryd har enligt SR Jönköping föreslagit att inrätta en strålningsfri zon i Sävsjö för att underlätta för elallergiker. Meningen med zonen är ha ett område där inga master får sättas upp. SR Jönköping ska ha heder av att ha kontaktat läkaren Martin Tondel på Socialstyrelsen för att få en vetenskaplig syn på det hela. -Det är ju välkänt att det finns personer som får olika symptom och mår dåligt i närheten av elektriska apparater. Men den forskning som är gjord har inte kunnat styrka att personerna verkligen blir sjuka av elektromagnetiska fält, säger Martin Tondel.

Och det är det som är problemet. Det finns inga belägg för att de så kallade elöverkänsliga verkligen får besvär av elektromagnetiska fält. Tvärtom, de studier som har gjorts har inte lyckats visa något som helst samband mellan att vara utsatt för elektromagnetiska fält och få de besvär de får. Däremot finns det ett samband mellan att tro sig vara utsatt för elektromagnetiska fält och uppleva besvär. Med andra ord, det har ingen som helst effekt att införa strålningsfria zoner.

Helene Petersson störs dock inte av det. -Man är oenig inom forskningen, en del forskare menar på att man har belägg för att man mår dåligt av det, säger hon. Forskningen är inte oenig, den är rätt enig om att elektromagnetiska fält inte är problemet. Därmed inte sagt att elöverkänsliga inte har problem. Tvärtom, de besvär de upplever är fullt verkliga. Men problemet är inte elektromagnetiska fält . Det kallas psykosomatiska sjukdomar och har varit känt länge. Strålningsfria zoner är att göra elöverkänsliga en stor björntjänst, symptomen försvinner, men sjukdomen finns kvar. Behandla det som den sjukdom det är och de har en chans att bli friska. Petersson har även motionerat i riksdagen om elöverkänslighet. Men det är hon tyvärr inte ensam om. Även centerpartister och vänsterpartister har motionerat om det i riksdagen. Mats Pertoft med flera i Miljöpartiet har också engagerat sig i frågan.

7 kommentarer:

  1. Detta inlägg är ett typiskt uttalande från de okunniga ang. elöverkänslighet. Och att de är så många (uttalande av okunniga) beror kanske mest på att vi som drabbade är ganska obekväma. Det är mycket billigare, enklare och lättare att lägga ansvaret på oss, "vi behöver bara låta oss behandlas av nån psykolog eller psykiater, så att vi bli frisk" då behöver ingen annan lyssna, ändra eller anpassa nåt. Men tyvärr så är inte fallet. Vem som helst kan bli drabbad, för detta är ingen inbillningssjukdom utan en grov och allvarlig skada av kroppens försvarssystemet. När vi undviker allt som skadar återställs hälsans-balans inom några dagar, ibland dröjas det längre än så. Ofta beroende på hur länge man har utsätts för dessa nutidens skadegörare. Och angående allt såkallade vetenskapliga forskning. Det är väldigt interessant att kolla först vem som har finansierat denna forskning. Det finns knappast några neutrala (objektiva) förskningar. De flesta finansieringar är färgat av eget interesse, och det är aldrig till fördel av de drabbade. De är de minst gynnade i alla sammanhang, hela konceptet sätter oss i ett utanför-läge utan dess like. Men det värste är alla de ungdomar som är så utsatta, många mår redan ständigt dåliga, ständigt i el-magn.strålningsfälters påverkan, utan att veta. Det blir dyrt för samhället när ingen tar det här miljöproblemet på allvar!! Det är i hemmanet, med alla moderna hushållsmaskiner, ljudinstallationer, lampor, köksmaskiner med som värsting induktionsspisar... ja, överallt, på busshållplatsen, människor verkar inte kunna vara utan dessa spel/ljud/prylar, alla dessa saker strålar och förbrukar bl.a. vitaminlagar i vår kropp. Våra blodceller, röd, vit som plättar är alla finkänsliga och reagerar på omgivningen.Dess funktioner blir påverkade. Frekvenser som våldsam strålar runt går raka vägen genom allt, utan genom täta metaller. Våra kroppar består till största delen av vatten, och vatten och elektricitet/elektromagnetiska fält går inte precis förbi varann opåverkad.. Finns det något vett, använder nån sunda förnuftet?
    Tänker nån klart, då kommer samhället snart att återställas, så att oxå vi elkänsliga kan återbidra med vår kunskap (allmän och specifiek) med våra insatser, upptar våra jobb, vårt familjeliv...träffa vänner, använda min damsugare, symaskin, hårtork, tänk att få gå och simma i badhus!!!! tom gå handla själv!!! Så underbart livet kan vara...
    I mitt hemspråk kallas elöverkänslighet för el-stress. Och det är precis vad det är: stress orsakad av elektricitet och el-magn,fält. Denna stress är det som gör skolornas matsalar, bussar och tåg,supermarknader mm, mm, till det sista de ska vara, rena helvetet. Med vänliga hälsningar,
    Marike Keuning, skogsmullan32

    SvaraRadera
  2. Bra blogginlägg Jonas.

    Till Marike: Hur fick du tillgång till en elfri dator?

    SvaraRadera
  3. Hej Jonas. Tack för att du frågar. Jag har en liten laptop som av kunniga händer(Comega i Luleå) är befriad från de värsta strålningen, denna känsliga lilla plattan, bortkopplad, fick en gammaldags mus, en sådan med snurrkulan, som strålar minimalt. Ingeting är trådlöst, långa isolerade sladdar från datorn till modemet (som hänger bakom tjocka bocker på 4m avstånd av min stol) som i sin tur med samma isolering rund kabeln är kopplad till en antenna på utsidan av stugan.Jag har ett nät för att skydda mitt huvud vävd av silvertråd belagd med silicon.Så korta stunder kan jag använda mitt kommunikationsmedel med samhället/världen. Obs, forts.om du är interesserat, nästa blogg.

    SvaraRadera
  4. forts.. Jag bor mitt in i en skog, med tjocka och höga träd, ganska tät, inte röjd på länge, som är min räddning! Trädena silar bort strålningen från atmosfären. Om jag befinnar mig vid innersjön håller jag mig bakom träden, för om jag kommer på vattens sida känns det nästan omedelbart, vatten ledar ju strålning, då jag uptäckte de mastar som står bakom andra sidan på någon ö, flera hundra meter bort. Forts, igen..

    SvaraRadera
  5. forVet du,Jonas, problemet som gör oss elkänsliga så otrovärdiga är pga att den värsta fysiska reaktionen kommer flera timmar efter exponering. Om t.ex en läkare eller någon hjälpsam person vill testa har de ingen tid att vänta in effekten som säkerligen kommer, men långt efter att eder tålamod tagit slut. Men vi drabbas säkerligen. Jag förstod, efter man känner igen vissa symtomer, att blodets kvalitet försämras tydligen, jag blir andfått många timmar efter exponering, och detta är då inte efter någon ansträngning. Forts....

    SvaraRadera
  6. Det kanske beror på att det finns en gräns för hur stor del av röda blodcellar har ändrats form(och därmed funktion) innan en känner av det. (Jag cycklar ju allting och är van med fysisk ansträngning.Hämtar in ved dagligen, och dricksvatten, går dagligen över vikens is för att hämta posten eller at nå min cyckel för att komma nå vart.)Du förstår, jag kan inte vistas i nån modern elektronisk styrd bil, buss eller annan fordon. För att klara vissa oundvikliga exponeringar tar jag preventiv, men också vid direkt behov en dos vit C, som hjälper mig med försvarets iståndhållandet, för det är det som är skadat hos oss el-överkänsliga. Marike

    SvaraRadera
  7. Tack Jonas, för din tålamod!! Jag uppskattar din fråga, verkligen. Ha det bra. Om något är oklart vill jag gärna lösa det. MVH. Marike

    SvaraRadera