måndag 15 november 2010

MIljöpartiet i Västra Götaland

Miljöpartiet i Västra Götaland har i förslaget till landstingsbudgeten kommit med ett konstiga förslag. Egentligen borde det räcka med att hänvisa till Mats Reimers inlägg om ärendet, men jag känner att jag måste skriva något om det även jag.

”För år 2011 ska regionen tillföra komplementärmedicinsk kompetens till program- och priorieringsrådet samt verka för att Sverige harmoniserar lagstiftningen med andra EU- länder inom det komplementärmedicinska området.”

Som tur är så finns det miljöpartister som inser det felaktiga i detta och jag hoppas att det stannar vid ett förslag. Det har sagts många gånger och kommer behöva sägas många gånger igen. Alternativ och komplementär "medicin" är behandlingar som antingen inte visat sig ha effekt eller visat sig inte ha någon effekt. Visar det sig ha en effekt blir det medicin, så enkelt är det. Att satsa på dessa metoder är att kasta pengar i sjön. Vill Landstinget göra något bra för pengarna rekommenderar jag att de istället ställer sig på Älvsborgsbron och river sönder sedlar som de kastar ner i Göta älv. Då får de i alla fall uppmärksamhet i media. Något de borde få även för komplementärmedicin, att ett landsting ägnar sig åt ovetenskapliga metoder borde vara förstasidesnyhet, men är tyvärr inte det uppseendeveckande. Underbara Tim Minchin förklarar det där med alternativmedicin väldigt bra:



Anledningen till Miljöpartiets förslag måste grunda sig i dålig förståelse för hur vetenskap i allmänhet och medicin i synnerhet fungerar. Någon annan förklaring kan jag inte se. Vilket för oss tillbaka till en annan aktuell debatt, skolan. Grundskolan måste ge eleverna en ordentlig naturvetenskaplig allmänbildning, det är inte bara viktigt för de som ska fortsätta med en karriär inom naturvetenskap. Att veta hur världen fungerar och hur den vetenskapliga metoden fungerar är något som alla borde ha grundläggande kunskaper om. Miljöpartiet har jag tidigare hört (främst i klimatfrågan) förespråka en politik grundad i och anpassad efter vad forskningen säger. Det är riktigt bra, jag hoppas bara de kan införa den princip i vården också. Tyvärr ser jag inte så många tecken på att så är fallet. Snarare tvärtom. Kanske är svårare när ens ideologi inte passar ihop med vetenskapen? I ärlighetens namn ska man nämna att det finns liknande tendenser hos alla partier. Men i alla fall tidigare har miljöpartiet pekats ut som det värsta partiet. Men förhoppningsvis har det hänt en del på fem år och går år rätt håll. MIn känsla är även att det går åt rätt håll i MP, även om jag inte har några belägg för den känslan.

Alternativmedicin har jag även skrivit om tidigare för den som är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar