söndag 3 oktober 2010

City Gross och GMO

Tolv forskare går i fredagens SvD till angrepp mot City Gross då de enligt artikelförfattarna bedriver en helt osaklig kampanj mot genetiskt modifierade organismer (GMO). Då jag själv inte bor i närheten av någon City Gross har jag inte sett kampanjen själv mer än det som går att beskåda på internet.

Varför är då problemet? City Gross gör samma fel som dykt upp i debatten om E-nummer. Att dra alla GMO-produkter över en kam är lika fel som att dra alla E-nummer över en kam. Att genetiskt modifiera organismer är inget nytt, det har människan gjort i tusentals år. Genom avel har vi förändrat djur och växter för att bättre passa våra behov. Människan har även skapat organismer som inte kan reproducera på egen hand utan hjälp. Det nya är att man nu kan göra det genom mer direkt kontroll över generna istället för att välja ut de individer som man tycker bäst om och para dem med varandra. Det är allt det handlar om. Om det är farligt eller inte handlar om vad man gör, inte metoden man använder det. Faktum är att genetiskt modifierade växter odlas i stor skala idag, främst majs och soja. 85% av all majs som odlas i USA är genetiskt modifierad.

Därmed inte sagt att GMO är helt utan problem. Ett av de stora problemen jag ser är patentfrågan. Kan bolag hävda patent på vissa sorter bör det finnas något sätt att hantera situationen om växterna sprider sig till någon odlare som inte köpt grödan från bolaget. Vad det gäller hälso- och miljörisker kan sådana naturligtvis finnas, men måste inte finnas per definition. Huruvida de finns med de grödor som odlas kommersiellt kan jag inte bedöma, men då de har blivit godkända antar jag att riskerna är små om inte obefintliga. Ifall någon läsare vet mer uppskattar jag mer information. Genetiskt modifierad majs har odlats i USA sedan 1997, det borde finns någon studie på vilka effekter de gett på de lokala ekosystemen.

Fem personer har även skrivit ett debattsvar. Av vad som kommer fram i svaret är motståndet mot GMO baserat på ekonomiska, juridiska och politiska argument. Inte på naturvetenskapliga.

För den som är intresserad av att veta mer rekommenderar jag ett besök på genteknik.nu där det finns mer information om tekniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar