måndag 6 september 2010

Att ersätta djurförsök upprör

I Svd kan vi läsa att kristna grupper i Europa upprörs över ett förslag till ett nytt EU-direktiv om djurförsök. Att djurförsök är något som väcker starka känslor många är knappast en nyhet. Även om djurförsök är väldigt användbara i forskning så är det inte alltid lätt att motivera etiskt och alternativa metoder är på många sätt att föredra. Därför blir det nu ett inlägg som precis som det förra handlar om religionens inflytande på samhället.

Det finns ett förslag inom EU som ska minska antalet djurförsök i Europa. Ett lovvärt initiativ, men som gjort vissa grupper upprörda. Ett av målen är att djurförsök som inte är absolut nödvändiga ska ersättas med "alternativa metoder". En formulering som uppenbarligen inte är så okontroversiell. Comece, en europeisk organisation som samlar 34 katolska grupper, reagerar på det då de ser stamceller som en möjlig alternativ metod.

Djurs lidande är alltså mindre viktigt än det människovärde de anser att stamcellerna har. Att forskning på stamceller från mänskliga embryon är kontroversiellt har märkts senaste tiden. Oftast är det kristna grupper som anser att de mänskliga embryon som stamcellerna kommer från har ett människovärde. Men det passar in på katolska kyrkans dogmatiska syn på abort och preventivmedel. Att människovärdet dyker upp när spermien och äggcellen smälter samman håller jag dock inte med om. En rigid tolkning av det leder även till att det är fel med abort och preventivmedel jämnt, även när det kan rädda liv. Jag kan inte låta bli att spekulera i hur AIDS-epidemin i södra Afrika sett ut om inte katolska kyrkan varit en så stor motståndare till kondomer. På något sätt tycker jag de borde ge sig ut och besöka verkligheten.

När börjar livet? Det är en bra fråga som jag inte har något svar på. Men att se ett embryo som en människa har jag svårt för. Faktum är att många embryon förstörs varje år. Både genom aborter och genom överskott vid provrörsbefruktning. Bara i Australien förstörs 70000 embryon varje år när de blir över vid provrörsbefruktningar. Att då inte använda dessa för forskning som kan leda till att bota sjukdomar och även minska djurs lidande i processen, det är för mig att kasta bort resurser. Resurser som kan användas till att minska mänskligt lidande.

2 kommentarer:

  1. Tack för det som du skriver,jag hade inte kunnat skriva det bättre själv.Jag bara nu samtycker för att visa mitt fulla stöd till ditt vettiga och sakliga inlägg.Kristianism är en skam och en stor utvecklingsbroms på det etiska planet,i den såkallade utvecklade västvärlden.

    SvaraRadera
  2. Tja det kallas etik. Är det etiskt att använda aborterade foster? Forskningen böra varken använda djur eller aborterade foster, använd naturliga produkter och om forskarna vill testa sina piller kan de stoppa dem i sig själva.

    SvaraRadera